Just nu svämmas vi över av spelreklam från olika spelbolag och måttfullhet i Spelreklam följs inte alltid av spelbolagen. Spelinspektionen har nu gjort ett förtydligande vad måttfullhet innebär och vad spelbolagen måste tänka på om de inte ska drabbas av sanktioner eller böter. I värsta fall kan spelbolagen bli av med sin spellicens.

Exempel på Annons från Ninja:

Måttfullhet i Spelreklam

Måttfullhet i Spelreklam – Ninja Casino stämda

Ett exempel som nämns är Ninja Casino som blev stämd av Konsumentverket redan i december förra året. Att använda slogans som:

”Här är klockrena vägen till guldet”
”Blixtsnabba utbetalningar”
”Vinsten på banken inom 5 min”

Dessa har Ninja fått kritik för och KO tycker att sättet som de marknadsför sig inte sägas vara måttfullt. Fallet är inte avslutat ännu utan vi följer med spänning vad som beslutas i frågan.

Straffas i efterhand om måttfullhet inte följs

Spelbolag som fortsätter med tveksamma spelreklamer kan bli straffade i efterhand. Civilminister Shekarabi har nu varnat spelbolagen som inte följer måttfullheten i spelreklamen. En överträdelse av måttfullhetskravet är sett att betrakta som allvarlig. Vilken sanktion som kan bli aktuell i ett enskilt fall är beroende av flera olika faktorer, exempelvis hur länge överträdelsen har pågått. Detta skriver nu spelinspektionen på sin sida.

Att fortsätta med reklam som inte är måttfull i väntan på en dom är inte riskfritt för spelbolagen. Spelinspektionens sanktioner går bakåt i tiden och innebär att man kan få sota om man inte följer måttfullhetskravet redan nu.

Vid allvarliga överträdelser av spellagen ska licensen återkallas. Detta är något som spelbolagen måste göra allt för att undvika. De vill inte mista sin lukrativa svenska marknad. Spelinspektionen kan också istället utfärda en varning som kan medföra att det blir böter.

En överträdelse av måttfullhetskravet är typiskt sett att betrakta som allvarlig. Vilken sanktion som kan bli aktuell i ett enskilt fall är beroende av flera olika faktorer, exempelvis hur länge som överträdelsen har pågått. Även spelbolaget agerande i ärendet hos KO kan få betydelse.

Källa: Spelinspektionen och konsumentverket